Skip to content

Sisu on kuningas

mai 11, 2010

Content is king,” kuulub mu endise leivaisa lemmiklausete hulka (see, kuivõrd kingsepp ise oma kingi hooldada viitsib, on omaette teema).

Sõnumi- ja sõnalembese turundusinimesena tahaks aga sellele loosungile ikkagi rasvase joone alla tõmmata ja siis punase rõnga ümber ka veel vedada. Liiga palju kulutatakse aega sellele, et mõelda KUIDAS ja mitte MIDA või MIKS.

Üks veebileht elab ära maailma kaunimast disainist sama palju, kui saab näljane söönuks leiva vaatamisest: hetk ahvatlust, hulk imetlust ja… peagi veel suurema intensiivsusega endast märku andev kõhukorin. Kuldsed munad, lõvikesed, jääpokaalid ja ruubikukuubikud on feimi, sulli ja solli märgised, ent toovad sotsiaalset kapitali rohkem teostaja kui omaniku kontole. Aasta hiljem räägitakse vaid sellest, et Nad tegid Neile selle ägeda Veebi, ega vaevuta enam kontrollimagi, kas too imevigur veel üldse elus püsib või sinna sisse kühveldatud raha õigustab. Põhjus lihtne: imeilu avalikku ruumi riputamisega loetakse ilus asi Valmis olevaks. Et nüüd ongi korras, done deal, ja võib mõneks ajaks jalad seinale ja näpud värvlivahele lükata ning kogu kordasaadetud (sisseostetud, kõrvaltnõustatud ja kinni makstud) üüberlahendus majandab end edaspidi ise.

Kusjuures, ma ei ole üldse korraliku disaini vastane, vastupidi – läbimõeldud kujunduslahendus aitab pikas perspektiivis päris kõva raha kokku hoida ja teist samapalju sisse tuua. Poes maksan ju ka palju parema meelega (ja veidi rohkem) selle müslikarbi eest, mis kena välja näeb. Ainult et – ostan ma ikka müslit, mitte pakendit. Äge karp moosib mind esimest ostu tegema, kõik järgnevad sõltuvad juba müsli maitsvusest. Ja on tõesti fakt, et hea sisuga ilusat karpi on mul järgmine kord palju kergem korvi tõsta kui sama hea sisuga ilgust, ometi on visuaalil siin vaid (oluline) toetav ja mitte juhtiv roll. Balanks peab paigas olema.

Ärgem loogem omale illusioone: iga veeb müüb midagi või on ise selleks müüdavaks tooteks. See, et peale vaadates silmast verd jooksma ei hakka, on eeldus tahtele edasi kaevata – ent kui üsna kohe mitte midagi peale kiviklibu ja möödunudaastaste uudiste pinnale ei ilmu, ei viitsi rohkem rassida. Ega tagasi tulla. Ega teistele soovitada. Ega mäletadagi. Olgu ta pealegi lausa silmipimestavalt kaunis.

Sotsiaalmeedia võidukäigul ehk kurikuulsal veeb-kaks-null mütoloogial on vähemasti see hea omadus, et nüüd on ka laisem turundaja sunnitud oma tegevuse tagajärgedega silmitsi seisma: veebis on kõik mõõdetav. Ja mis mõõdetav, on ka võrreldav. Ja mis võrreldav, seda saab tulu-kulu tabelis ritta ajades ka turundusosakonnast kauge kaarega mööda käiv finantsjuht heaks või halvaks tituleerida ja järgmisel koosolekul sinu pihta näpuga näitamiseks ära kasutada.

Niisiis on asjad paranemas. Mis sest, et sunniviisiliselt ja hiilival sammul – vähemalt on suund õige ja siht selge ning KUIDAS kõrvale mahub sekka ka mõni MIKS ja MIDA.

Järjest vähem on tänavapildis näha plagusid, mille eesmärk ka pikemal süvenemisel tuvastamatuks jääb või veebilehti, mis vaid hinnakirja ja direktori tervitusega piirduvad. Isegi PR-artiklid on justkui sisukamaks, artiklilikumaks ja infot pakkuvamaks läinud. Niisiis: sõnum on oluline ja sellega on iga Keskmine turundaja täitsa vabalt nõus. Tühja sellest, et senimaani lisatakse sinna tõdemuse otsa tavaliselt mõni hingepõhjani liigutav traktaat teemal, miks küll peaks, aga ressursse ei jagu.

Interaktsioon, lõimumine, kaasatus: see ei tule tuulest, vaid eeldab, et keegi reaalne inimene pidevalt oma reaalset tööaega selle reaalsele ärategemisele kulutab ja selle eest ka reaalset palka saaks. Et tekst müüks, peab selle müüdavaks kirjutama. Et veeb oleks kasutajale atraktiivne, peab selle kasutaja jaoks atraktiivseks tegema. Ja et keegi sinu blogi lugemas käiks, sinna lingiks ja sinu eest sinu turundust teeks, selleks peab sul sitaks hea blogi olema.

See, kas su disainer blogitemplate eest muna sai või progeja oma interaktiivse telepaatilise, kuuekeelselt suhtleva ja maohaavu raviva widgetiga juba viiendal seminaril laineid lööb, ei loksuta suuremat enamust su (potentsiaalsetest) huvilistest mitte karvavõrdki. Miks siis panna 80% ressursist millegi alla, mis vaid 20% kasust toob? Ja hakata koonerdama just selle 20% juures, mis sulle midagi reaalset ja mõõdetavat tagasi annaks?

OKIA blogis kriblas Kaupo Kalda äsja sel teemal, et kulutab blogimisele keskmiselt ühe tööpäeva nädalas -> üüratu aeg, kas pole? Puht praktiliselt lähenedes võib aga eeldada (mul nimelt puudub ligipääs Kaupo palgaandmetele), et OKIA investeering Kaupo palgafondi 20% osas on ikkagi odavam, kui mistahes muu kanali kaudu iganädalane otsene turundussõnumi viimine 10 000 (kümnele tuhandele!) sihtrühma kuuluvale potentsiaalsele kliendile ja/või reklaamiagendile. Vähe sellest: need huvilised tulevad ise kohale ja seetõttu süvenevad rohkem. Ja teevad seda vabatahtlikult, mistõttu on altid sama ka teistele soovitama. Ja kui sama blogikannet uskuda, siis on nad ühtlasi altimad ka tellimusi sisse andma. Mis moodustab kokkuvõttes pigemini viiendiku kogukäibest kui Kaupo palgast. Ja mul on väga tugev kõhutunne selle osas, et need 10 000 truud lugejat ei ole esmajärjekorras OKIA lehe kujundusest motiveeritud.


Pole midagi parata. Karp on vajalik, sisu aga vältimatu.

Muidu juhtub nii, et esmatarbijad saavad ühel päeval lihtsalt otsa ja korduvkasutajaid pole selle ajaga ühtegi võidetud. Ja pettunud klienti uuele ringile tulema veenda on juba palju keerulisem (aeganõudvam ja kulukam), kui kohe alguses seda talle anda, mille järgi ta tuli.

***

Copybloggeri lehel on aegade jooksul palju loetavat kraami ilmunud – just teemal, KUIDAS veebi sisu toota ja mida tähendab üleüldse veebi jaoks sisu loomine (või veebikopi kirjutamine). Nüüd võttis Michael Gass kätte ja pani neist oma toplisti ka veel kokku. Ja hea inimesena kopisin ma selle siia – linkidega ja puha.

Loeme selle minu sellenädalaseks panuseks sisukamatesse veebidesse :P
//I’ve just rewarded myself with 10 webcharma points! Eat this, Chuck Norris!//

  1. Content Marketing 101: How to Build Your Business With Content
  2. The 8 Habits of Highly Effective Bloggers
  3. Five Areas to Focus On for Effective SEO Copywriting
  4. 10 Secrets to More Magnetic Copy
  5. The Eminem Guide to Becoming a Writing and Marketing Machine
  6. The 7 Deadly Sins of Blogging
  7. How to Write an Article in 20 Minutes
  8. Ernest Hemingway’s Top 5 Tips For Writing Well
  9. Ten Timeless Persuasive Writing Techniques
  10. 10 Steps to Becoming a Better Writer
About these ads
2 kommentaari leave one →
  1. mai 19, 2010 6:06 e.l.

    Väga hea!

Trackbacks

  1. Tweets that mention Sisu on kuningas « Mustrinuhi päevaraamat -- Topsy.com

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: